בריאות

קחו את הזמן

בריאות6 ביוני 2019    4 דקות
0

עד כמה אכילה מהירה אינה בריאה, ומי אמר שאסור לדבר בזמן הארוחה?

קחו את הזמן
צילום: ingimage

"תאכלו לאט, אף אחד לא רודף אחריכם", הגננות היו מפצירות בנו כדי שנאכל בנחת. סביר להניח שהן דרשו בטובתנו, אבל לא בהכרח הבינו למה. מחקר חדש מצביע על כך שאכילה מהירה מעלה את הסיכון לתסמונת מטבולית ולהשמנה.
ומהי תסמונת מטבולית? מדובר באוסף של גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, אירוע מוחי, סוכרת ואף תמותה. מאפייניה הם: כרס – היקף מותניים גדול, פרופיל גבוה של שומנים בדם, רמה נמוכה של הכולסטרול ה"טוב", לחץ דם גבוה ורמת סוכר בדם מעל הערך התקין.
הסיכוי לפתח תסמונת מטבולית עולה עם הגיל וגם כאשר מאמצים תפריט לא מאוזן, עתיר סוכרים, נתרן ושומן רווי, מעשנים, ממעטים בפעילות גופנית וצורכים אלכוהול בכמות גבוהה.
לגורמים אלה מתווסף גורם חדש – מהירות האכילה. זאת מנתוני מחקר של ד"ר טאקאיוקי ימאג'י, קרדיולוג מאוניברסיטת הירושימה ביפן. "אם אתם חשים כי מהירות האכילה שלכם בדרך כלל גבוהה מזו של אנשים אחרים, ייתכן שאתם מחזיקים בגורם סיכון לתסמונת מטבולית", טען ימאג'י בכנס.
מחקרו נמשך חמש שנים, וכלל 1,083 נשים וגברים ללא תסמונת מטבולית. בתום תקופת המעקב פיתחו 84 מהמשתתפים את התסמונת. בבדיקה תקופתית החוקרים דירגו את קצב האכילה – מהיר, רגיל או איטי – ובחנו את הקשר בינו לבין הופעת התסמונת: 11.6% בקרב אלה שקצב האכילה שלהם מהיר, 6.5% בקרב אלה שאכלו בקצב רגיל ו- 2.3% בקרב אלה שאכלו לאט. נמצא מתאם גם בין קצב האכילה לעלייה בהיקף המותניים: 4 ס"מ, 1.5 ס"מ ו-0.25 ס"מ (בהתאמה), ולעלייה במשקל הגוף: 5.3 ק"ג, 1.56 ק"ג ו-0.23 ק"ג (בהתאמה).
הנתונים מעודדים תשומת לב לא רק למרכיבי התפריט, כמותם וערכם הקלורי, אלא גם לאופן צריכתם – מהירות האכילה, שמעידה גם על לעיסה טובה של המזון.
כיצד משפיעה מהירות האכילה על הכמויות שאוכלים? בלוטות הרוק שבחלל הפה מפרישות נוזל המתחיל את הפירוק הכימי של המזון. התהליך נעזר גם בלעיסת המזון על ידי השיניים ובערבול שלו על ידי הלשון, וכך הוא מתרכך ומוכן לבליעה. לעיסה טובה ואיטית תשפר את פירוק המזון ותיטיב עם המשך העיכול.
המזון מגיע לקיבה דרך הוושט, ולאחר כ-20 דקות נשלחים אותות עצביים אל המוח, המאותתים על שובע. אכילה מהירה מובילה לכך שבזמן זה כמות האוכל שתגיע לקיבה תהיה גדולה בהרבה מאשר באכילה איטית, אבל תחושת השובע פחותה – מה שיכול לגרור אכילה בכמויות גדולות יותר.
הקיבה היא מעין כיס בצורת אגס בנפח של כ-50 סמ"ק. היא יכולה להתרחב עד פי 30 מגודלה. שרירי הקיבה חזקים ומערבלים את המזון. מיצי קיבה עשירים בחומצות ובאנזימים זורמים לחלל הקיבה מבלוטות המרפדות אותה, כ-2.5 ליטרים ביממה, עד להיווצרות עיסה סמיכה. העיכול יהיה נוח וקל יותר אם האוכל נלעס היטב – מה שגם יסייע לספיגה של החומרים המזינים.
גם בישראל
המחקר הזה אינו הראשון בנושא. הקשר בין מספר הלעיסות וקצב האכילה להשמנה ולסוכרת סוג 2 נבחן במחקרים רבים. מחקר שכלל כ-9,000 משתתפים מבוגרים, יפנים אף הם, מצא כי אכילה מהירה הובילה לעלייה של 30% בסיכון לתסמונת מטבולית בהשוואה לאכילה איטית יותר.
במחקר יפני נוסף, שפורסם בשנת 2011, נמצא כי אכילה מהירה מדי עלולה לגרום לעלייה במשקל. החוקרים בחנו נתונים של 529 גברים שעברו בדיקות בריאות תקופתיות בשנים 2000 ו-2008. נמצא כי בכל קבוצות הגיל האכלנים המהירים נטו להשמין יותר.
בשנת 2014, מחקר שנערך בקרב 20 אנשים שמנים או בעלי עודף משקל בחן תחושת רעב לאחר ארוחות שנמשכו חמש דקות לעומת כאלו שנמשכו 30 דקות. נמצא כי אכילה איטית יכולה למנוע אכילת יתר.
אומנם הנתונים הוצגו על ידי חוקרים מיפן, אבל נראה כי הם תואמים את ההתנהלות שלנו, הישראלים. גם אצלנו אוכלים מהר, ומזרזים את הילדים לסיים את ארוחת הערב ואת המלצרים במסעדות להגיש את המנות. ללא ספק, יש לנו מה לשפר.
בילדותנו חונכנו כי "אין משיחין בשעת הסעודה, פן יקדים קנה לוושט ויבוא לידי סכנה". ואכן, מהגרון מתפצלים שני צינורות הצמודים זה לזה – האחד, קנה הנשימה, שמוביל אוויר לריאות, והאחר, הוושט, שמוביל מזון לקיבה. בגרון גם נמצא סוגר המווסת בין הבליעה לנשימה. אומנם אין לדבר בזמן לעיסת המזון ובליעתו, אבל בהחלט מומלץ לשוחח בזמן הארוחה.
הגישה העכשווית מעודדת שיחה במהלך הישיבה סביב שולחן האוכל. במחקרים שבדקו את הנושא, נמצא כי במשפחות שנוהגות לאכול יחד הילדים סובלים פחות מעודף משקל. הארוחות המשפחתיות מקדמות את הבריאות במספר מישורים: מעלות את הסיכוי לתפריט איכותי, מאוזן ומגוון, ומפחיתות צריכת מזונות לא בריאים. הארוחות אף מצמצמות את הסיכון לעודף משקל ולהפרעות אכילה.

כתבות נוספות בבריאות

0

משחקים באש

בקיץ אנו מבלים יותר בגינה, במרפסת ובחופשות בטבע. זוהי תקופת הנפנוף. לצד הכיף שבהכנה ובארוחה, יש גם היבטים פחות חיוביים...

בריאות18 ביולי 2019    4 דקות
0

מסביב לכדור

אם נתבונן במכרינו במעגלי משפחה וחברים, קרובים ורחוקים, נראה שלא מעטים נוטלים או נטלו בתקופה מסוימת בחייהם תרופות נוגדות דיכאון....

בריאות11 ביולי 2019    4 דקות

כתיבת תגובה