בריאות

כן ולא

בריאות23 במאי 2019    4 דקות
0

האם השימוש בשמן קוקוס אכן תורם לבריאות שלנו?

כן ולא
צילום: ingimage

שמן הקוקוס הוא ללא ספק אחד הכוכבים במסעדות בעשור האחרון. טעמו הדומיננטי והארומה הייחודית סייעו לו להתחבב על שפים רבים. תחילה פרץ אלינו כחלק מתרבות האוכל האסייתית, ובשנים האחרונות הוא מתחזק במטבחים הטבעוניים, משום שהוא מהווה תחליף לחמאה ולחלב, בבישול וגם באפייה.
חיזוק נוסף הוא קיבל בהקשר התזונתי. חובבי שמן הקוקוס משוכנעים כי מעבר ליכולתו לשבח את טעם האוכל, הוא גם משפר את הפרופיל התזונתי ובעל סגולות בריאותיות רבות.
חשוב להדגיש כי עדיין רב הנסתר על הגלוי. המחקרים על שמן הקוקוס הם בראשית הדרך. ננסה בכל זאת לעשות קצת סדר בדברים ולהתייחס לשאלות ואמירות שעליהן נשאלנו לא פעם ולא פעמיים.
חלב קוקוס הוא שמן קוקוס?
לא. מרבית הצרכנים קונים בסופר את חלב הקוקוס או מי הקוקוס הנמכרים בקופסאות שימורים. זהו הנוזל המצוי בבשר הקוקוס שנטחן והושרה במים (לאחר שהופרד מהקליפה). הוא מכיל כ-20% שמן קוקוס, חלבונים, פחמימות, מים וחומרים משמרים שהוסיפו לנוזל הטבעי. שמן הקוקוס, לעומת זאת, הוא מיצוי של השומן בלבד מתוך חלב הקוקוס שבפרי. אחוז השומן בו הוא 100%.
מהן התכונות של שמן הקוקוס?
קצת כימיה: שמן הקוקוס ושמן דקלים (המקובל לשימוש בתעשייה) הם שמנים צמחיים יוצאי דופן. שמנים צמחיים, בשונה משמנים מהחי, מאופיינים בחומצות שומן בלתי רוויות, הנחשבות לטובות ומועילות לגוף. שמנים מהחי מכילים חומצות שומן רוויות, שמהן מומלץ להמעיט.
שמן הקוקוס, על אף היותו צמחי, מכיל כ-90% חומצות שומן רוויות. מסיבה זו, בשונה משמנים צמחיים, שמן הקוקוס הוא צמיגי ובטמפרטורה נמוכה מ-24 מעלות צלסיוס הוא הופך מוצק ולבן. מעל טמפרטורה זו הוא נוזלי ושקוף. הצמיגיות היא זו המאפשרת לו להיות תחליף לחמאה במתכונים טבעוניים או פרווה.
שמן קוקוס מסייע לירידה במשקל?
מחקרים התחלתיים מצביעים על יתרון שיש לשמן קוקוס בתהליך הירידה במשקל על פני שמנים אחרים. פרופיל חומצות השומן של שמן הקוקוס הוא ייחודי, וייתכן כי הוצאת האנרגיה במטבוליזם של חומצות השומן שבו גבוהה מזו של שמנים אחרים. מחקרים קצרי טווח בבני אדם הראו כי חומצות שומן בינוניות המצויות בשמן הקוקוס דורשות יותר אנרגיה בפירוקן (כלומר, יותר אנרגיה מתבזבזת).
עם זאת, חסרים מחקרים משמעותיים בבני אדם והתוצאות אינן חד-משמעיות. חיסרון גדול נוסף של מחקרים אלה הוא כי שמן הקוקוס שבו משתמשים בהם שונה מזה שמשווק בחנויות.
במחקרים בודדו חומצות שומן מסוימות. על מנת להשיג אפקט מיטיב משמן הקוקוס (אם בכלל), יש לצרוך בתפריט כמות גדולה במיוחד שלו, המצויה בשוק הקמעונאי.
יש לזכור ששמן קוקוס, כמו כל שמן, תורם פי שניים ויותר קלוריות בהשוואה לחלבון או פחמימה – נתון שיש לקחת בחשבון כאשר רוצים לרדת במשקל.
שמן קוקוס מפחית את הסיכון לחלות במחלות לב וכלי דם?
כאן הדיון עוד יותר מורכב, משום ששמן קוקוס מכיל יותר מ-90% שומן רווי. ארגונים ורשויות בריאות בעולם מזהירים כי צריכה עודפת של שומן רווי עלולה להגדיל את הסיכון למחלות לב. עם זאת, מחקרים מהשנים האחרונות מצביעים על כך שאולי השומן הרווי אינו נורא כל כך, ולא הוא האחראי לעלייה בסיכון למחלות לב.
המצדדים בשמן הקוקוס טוענים כי גם אם חומצות השומן הרוויות אכן בעייתיות, הדבר נובע מכך שהן צמיגיות ומשפיעות לרעה על קרום התא (ממברנה). אך לעומת שמנים רוויים אחרים, בשמן הקוקוס יש חומצה לאורית (lauric acid) המאפשרת פחות נוקשות.
לטובת שמן הקוקוס גם ניתן לומר כי על אף אחוזי השומן הרווי הגבוהים, באוכלוסיות שבהן הוא חלק מהדיאטה המסורתית נצפו פחות מקרים של מחלות לב וכלי דם. מצד שני, אומרים המתנגדים, יש לבחון את המכלול: אלו אוכלוסיות שהתפריט שלהן טוב וכולל שפע ומגוון של ירקות, פירות ודגים. לדעתם, לא סביר כי הוספת שמן קוקוס לתזונה מערבית יכולה לסייע מול מחלות לב.
מחקרים התחלתיים אחרים מראים כי שמן הקוקוס מעלה את הערכים בדם של הכולסטרול "הטוב" HDL, אך במקביל מעלה גם את הכולסטרול ה"רע" והטריגליצרידים. וכמו שהקדמנו לציין, המשמעות אינה ברורה מספיק.
שמן קוקוס מסייע במחלת האלצהיימר?
במחלה זו תאי המוח מאבדים את היכולת לנצל גלוקוז כדלק. התיאוריה אומרת שקטונים, רכיבים שהם תוצרים של פירוק חומצות שומן, במיוחד חומצות שומן בינוניות המצויות בשמן הקוקוס, יכולים לשמש כתחליף – וכך תאי המוח יתפקדו. המחקרים אכן מראים שיפור נוירולוגי במחלות כמו אפילפסיה. וגם יש עדויות על שיפור קל בחולי אלצהיימר. אבל שוב, במחקר בחולי אלצהיימר לא נעשה שימוש בשמן הקוקוס אלא בחומצות שומן מבודדות.
השורה התחתונה שלנו
ייתכן כי לשמן הקוקוס יש יתרון תזונתי בשילובו בתפריט במקום שמנים רוויים אחרים כמו חמאה או שמן דקלים, אך לפחות בינתיים הוא פחות מומלץ לעומת שמנים צמחיים כמו שמן זית. ייתכן כי שמן הקוקוס עוד יפתיע לכאן או לכאן.

כתבות נוספות בבריאות

0

מה כדאי לאכול ולשתות אחרי הצום?

עם סיום הצום עלינו לאושש את גופנו ולהשיב אנרגיות חדשות והרגשה כללית טובה. כמה טיפים לאחר הצום בסיום הצום לפני...

בריאות8 באוקטובר 2019    דקה אחת
0

להפוך את הקערה

אחד מסמלי חג הסוכות הוא האושפיזין המתארחים בסוכה. על פי המסורת היהודית, הכוונה היא לאחת הדמויות המקראיות שאליה מתלווים אורחים...

בריאות7 באוקטובר 2019    4 דקות

כתיבת תגובה