בריאות

אוכלים על בטוח

בריאות8 במאי 2019    4 דקות
0

עושים סדר בים המידע: חמש עובדות תזונתיות שאין עליהן מחלוקת (כמעט)

אוכלים על בטוח
צילום: ingimage

שפע המידע הזמין, שלא תמיד ברור מי עומד מאחוריו, עלול לבלבל ולהטעות. יש דיאטות ומזונות שהתדמית שלהם טובה. למשל, אין חולקים על איכות שמן זית ותפריט ים תיכוני, ולעומת זאת, ברור גם שסוכר הוא שנוי במחלוקת.
בחרנו הפעם להציג חמש עובדות שכולם (טוב, כמעט כולם) מסכימים עליהן. עולם הבריאות הקונבנציונלי וגם האלטרנטיבי. גם אם חלקן ידועות, זו הזדמנות להאיר אותן על מנת להעלות את המודעות והחשיבות לאמצן בימים חמים ומתישים אלה.
דיאטה היא אורח חיים ולא מצב זמני. פירוש המילה דיאטה מיוונית הוא אורח חיים, כלומר תזונה, פעילות גופנית, הרגלי שינה (כמות ואיכות), תרבות פנאי, בילוי עם משפחה וחברים ועוד. כאשר עוסקים בתזונה נכונה, הרי שאימוץ תפריט טעים, בריא ומזין מתבצע בתהליך ארוך במספר ערוצים, כמו ארוחות מסודרות, הרכב נכון לארוחות, בישול ביתי עד כמה שניתן וקנייה מושכלת של מוצרי מזון. חשוב לזכור כי יש צורך בסבלנות והתמדה, ומומלץ לבצע שינויים בהדרגה.
כל אחד יחיד ומיוחד. "כמה קלוריות צריך לאכול ביום כדי לרדת במשקל?", "למה חלב לא עושה לי טוב בבטן?", "למה רק חלב מרגיע לי את הבטן?". שאלות כאלו ודומות להן מופנות אלינו מדי יום. התשובות שונות, ומורכבות ממכלול של נתונים: גיל, מגדר, היסטוריה של דיאטות, מצב בריאותי, מיקרוביום (אוכלוסיית החיידקים במערכת העיכול), גנטיקה ועוד.
הדרישות התזונתיות והאנרגטיות משתנות במהלך חיינו. יש שרכיבי מזון מסוימים, כמו גלוטן ולקטוז (סוכר חלב), גורמים להם לאלרגיה או לרגישות. היום ברור שגם במקרים אלה יש טווח רחב של סיבולת אישית. מה שמתאים לשכן, לקולגה בעבודה, לאמא של חבר של הילד – לא בהכרח מתאים לך. כמובן שאנחנו שונים גם בהעדפות הקולינריות ובמצב המשפחתי.
גורמים נוספים שמשפיעים הם עיסוק, צורות בילוי, אהבה לבישול, מגבלות לוגיסטיות ואחרות. ולכן הדיאטה המתאימה לך היא זו שנתפרה במיוחד עבורך.
ירקות טובים לבריאות. ירקות בשלל צבעים הם טעימים, בריאים, משביעים וזמינים. אפשר לרכוש אותם טריים, מוקפאים ומיובשים. שילוב של בריאות עם הנאה. הירקות מהווים מקור למים, לוויטמינים ומינרלים חיוניים, לסיבים תזונתיים ולרכיבי תזונה פעילים המגינים על תאי הגוף. כל זאת, בתרומה קלורית נמוכה יחסית לנפח שלהם ובכלל.
מחקרים רבים מצביעים על קשר חזק בין צריכת ירקות להפחתת הסיכון למחלות רבות כמו לב וכלי דם, סוכרת, סוגי סרטן, יתר לחץ דם, אירוע מוחי, קטרקט ועוד.
על אף המודעות ליתרונות הבריאותיים והתזונתיים של ירקות, ולחשיבות שילובם בתפריט היומי, נראה כי לא כולם מאמצים אותם בכל ארוחה, ולעתים אף לא בכל יום.
קטניות – הסלבס החדשים, על אף שהיו פה תמיד. בין הקטניות: חומוס, עדשים (במגוון צבעים), שעועית (לבנה, שחורה, מנומרת, אזוקי, מש), סויה (שלהבדיל משאר הקטניות, הדעות עליה חלוקות), אפונה יבשה, פול, לוביה, תורמוס, וגם חרובים ובוטנים.
מינהל המזון והתרופות האמריקאי אישר לציין על גבי אריזות קטניות את המסר: "תזונה המכילה קטניות עשויה להוריד את הסיכון למחלות לב וכלי דם". מחקר שבחן את הרגלי התזונה בתרבויות שונות ואת הקשר לסיכון למחלות לב, הראה כי דיאטה ים תיכונית, שעשירה בדגנים מלאים, קטניות, ירקות, פירות, אגוזים ושמן זית, ביצים, יוגורט, דגים ועוף, מצמצמת מאוד את הסיכון למחלות לב. אחת המסקנות המרשימות מהמחקר הייתה כי לקטניות תרומה של יותר מ-80% לתוצאות.
קטניות מומלצות לכולם, ובמיוחד לאלה ששומרים על תפריט צמחוני או ממעיטים באכילה של מוצרי בשר. זאת הודות לערך החלבון הגבוה ולמגוון הרחב של הוויטמינים והמינרלים, כמו ברזל.
כמות הסוכר שאנחנו צורכים גדולה מדי ומזיקה. סוכר ומזונות עתירים בסוכר מכונים "קלוריות ריקות", כיוון שאינם תורמים רכיבים תזונתיים חיוניים, כמו ויטמינים, מינרלים או סיבים תזונתיים – אלא רק קלוריות. ידוע שמאפים מתוקים, גלידות, ריבות, דגני בוקר, שוקולד, ממתקים ומשקאות קלים (כשבע כפיות סוכר בפחית) מכילים הרבה סוכר. בנוסף, מסתתרות כמויות לא מבוטלות ממנו במוצרי חלב ובמשקאות אלכוהוליים, ואולי מפתיע – אבל גם במזונות שאינם מתוקים, כמו קטשופ, רטבים לתיבול, ואף במוצרי דגים ובשר.
סוכר עלול להעלות רמות של שומנים בדם (טריגליצרידים) ולגרום לכבד שומני. מחקרים רבים מעידים על הקשר בין צריכה שלו ופגיעה בבריאות, כמו השמנה, סוכרת, מחלות לב וכלי דם.
מחקרים נוספים מצביעים על כך שצריכה גבוהה של סוכר לאורך זמן היא בעלת השפעה על התאים במוח, שמתבטאת בתשוקה למתוק. מצב זה מוביל לצריכה עוד יותר מוגברת של סוכר, שגוררת לעתים אכילה התקפית ואכילת כמויות גדולות מדי של מזון.

כתבות נוספות בבריאות

0

מצליבים מידע

אחד הנושאים שעולים מעת לעת בתחום עיסוקנו הוא סוגי שמנים שונים. בין המוזכרים יותר נמצא הקנולה. לפעמים הוא נבחן סביב...

בריאות9 בדצמבר 2019    4 דקות
0

הולכים על בטוח

בואו נחזור במנהרת הזמן 50-40 שנים לאחור. ניזכר איך ערכנו (מי שהיה פה אז) קניות מזון: לחם, ביצים ומוצרי חלב...

בריאות28 בנובמבר 2019    4 דקות

כתיבת תגובה