בריאות

רגע לפני הדיאטה

בריאות11 באפריל 2019    4 דקות
0

האם הימנעות מגלוטן ומחיטה אכן תורמת לבריאות ומסייעת בהורדה במשקל?

רגע לפני הדיאטה
צילום: ingimage

דיאטות ללא גלוטן, ללא לחם ומאפים או ללא חיטה – מככבות בעשור האחרון. הפופולריות של החיטה ושל הגלוטן שהיא מכילה – יורדת עם השנים. גלוטן הוא אולי הרכיב המזוהה ביותר עם החיטה, אבל למעשה הוא רק חלק ממגוון גדול של רכיבים הקיים בה. ננסה לעשות סדר בעולם המושגים.
גלוטן הוא חלבון מהצומח הנמצא בחיטה אך גם בשעורה, בשיפון ובשיבולת שועל. הוא מצוי במוצרים על בסיס דגנים כמו סולת, קוסקוס, בורגול, לחם, לחמניות, פיתות, קרקרים, מוצרי מאפה מתוקים ומלוחים, פסטה ועוד.
בעבר הימנעות מגלוטן הייתה הדיאטה הנדרשת עבור חולי צליאק. כאשר חולה צליאק אוכל מזון המכיל גלוטן, מערכת החיסון שלו מופעלת נגד חלבון הגלוטן. מתחיל תהליך דלקתי במעי הגורם נזק לטווח הארוך ופוגע בעיכול ובספיגת המזון. מצב זה עלול להוביל למגוון רחב של תסמינים: מחסור ברכיבים תזונתיים, ירידה במשקל והאטה בגדילה. לעתים מתלווים סימפטומים של כאבי בטן ופעילות מעיים לא סדירה.
נוסף לחולי הצליאק, יש כאלה שאלרגיים לחיטה (בדומה לאלרגיה ממוצרי חלב או שומשום), ולכן נמנעים מאכילת מוצרי חיטה. בשונה משאר האלרגיות המתבטאות כבר אצל תינוקות, השכיחות לאלרגיה לחיטה עולה בגיל שנתיים. אלרגיה לחיטה מתבטאת על ידי אחת או יותר מהתופעות הבאות: נפיחות בגרון, כאבי ראש, בחילות או הקאות לאחר הצריכה – מצב העלול גם לסכן חיים.
מרבית האוכלוסייה יכולה ליהנות מצריכת חיטה במבחר אופנים ולזכות ביתרונותיה התזונתיים. חיטה היא דגן המכילה בעיקר פחמימות וגם חלבונים ומעט שומן. בחיטה מלאה נמצא סיבים תזונתיים פרה-ביוטיים המהווים מצע מזון עבור החיידקים "הטובים" במערכת העיכול, מסייעים בתפקוד התקין שלה ומשפרים את רמת הגלוקוז בדם. בנוסף, מכילה החיטה גם ויטמינים מקבוצהB , מינרלים כמו ברזל ונוגדי חמצון המגינים על תאי הגוף.
בשנים האחרונות אנו ערים לכך שיש אנשים שנשללו אצלם צליאק ואלרגיה לחיטה או לגלוטן, ולמרות זאת הם מדווחים על רגישות ואי-נוחות לאחר אכילה של גלוטן. רופאים, דיאטנים ומטפלים רבים קשובים היום הרבה יותר לתלונות אלו של מטופלים.

להקשיב לגוף

יותר ויותר עדויות קליניות ומחקריות מצביעות על כך שבנוסף לצליאק קיימים עוד מצבים שבהם הפחתה בצריכת גלוטן יכולה לסייע. לפי המידע הקיים, אנשים הרגישים לגלוטן יכולים לצרוך מזון המכיל גלוטן בטווח הסיבולת האישית שלהם עד להופעת התסמינים. כלומר, בתוך הקבוצה של האנשים הרגישים לגלוטן יהיו כאלה שרגישים מאוד ואחרים פחות. אלה צריכים להיות קשובים לגופם ולמצוא את הדיאטה הנכונה עבורם.
מגוון הסימפטומים הוא רחב. מאלה הקשורים למערכת העיכול, כמו נפיחות בבטן, גזים, התכווצויות, כאבים ושינויים במעי הרגיז, ועד עייפות, ירידה בזיכרון וקשיים קוגניטיביים. השם הכולל הניתן לתופעה זו הוא "אי-סבילות לחיטה". זו מתרחשת בעוצמות שונות ובמגוון רחב של תסמינים ואינה רלוונטית רק לגלוטן אלא לרכיבים נוספים הקיימים בחיטה: פרוקטן או חלבונים מעכבי אנזימים.
אי-סבילות לחיטה נצפית לעתים קרובות אצל אנשים הסובלים מתסמונת המעי הרגיז. היא גורמת להתכווצויות, כאבי בטן, נפיחות, גזים, שלשול ועצירות. עבור אלה מומלצת דיאטת אלימינציה, הבוחנת אם יש הקלה בעקבות הפחתה או הימנעות משילוב מזון כזה או אחר בתפריט. נמנעים מחיטה ובוחנים אם יש הקלה בסימפטומים. אם לא, אין סיבה להימנע מחיטה.
בספרות המדעית לא קיימת הוכחה או סיבה לכך שדיאטה ללא גלוטן תורמת לבריאות או נחוצה לירידה במשקל. עבור אנשים בריאים, הגלוטן אינו מהווה בעיה. להפך, הוא רכיב במוצרי חיטה המהווה בסיס לתזונה. מוצרי מזון על בסיס קמח חיטה מלאה, כפי שכתבנו לא אחת, הם מקור לרכיבי תזונה איכותיים. עם זאת, ויתור על גלוטן מחייב גם ויתור על מזונות בעלי תכולה קלורית גבוהה, כמו עוגות ועוגיות, בורקסים ופיצות – מה שמסייע לצמצם את סך הקלוריות בתפריט, והתוצאה היא גם ירידה במשקל.
עבור מי ששומר על דיאטה ללא גלוטן, מסיבה כזו או אחרת, חשוב להיוועץ בדיאטנית על מנת לקבל פתרונות למזונות חלופיים, בהתאם למצב הבריאותי, לגיל, להעדפות קולינריות ועוד. כמו כן, חשוב שהתפריט יהיה מאוזן תזונתית, כיוון שגלוטן הוא חלבון הנמצא בדגנים (קבוצת הפחמימות), ואלה מהווים מקור לאנרגיה זמינה, סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים. איזון התפריט חשוב כדי למנוע מחסור בעל השלכות בטווח הקצר ובטווח הארוך.

כתבות נוספות בבריאות

0

התזונה המלאה

פחמימות כוללות את היסודות הכימיים פחמן, מימן וחמצן. מהו התפקיד העיקרי שלהן בגוף? א' - אספקת אנרגיה, ב' - בניית...

בריאות21 באוגוסט 2019    5 דקות
0

רפואה מונעת

במסגרת הנסיון לקדם את תחום הבריאות והשמירה על אורח חיים בריא מינה לאחרונה ראש העירייה, רמי גרינברג, דיאטנית עירונית שתיקח...

בריאות19 באוגוסט 2019    2 דקות

כתיבת תגובה