בריאות

ארגון ההגנה

בריאות27 בינואר 2019    4 דקות
0

הדיאטה שתעזור לכם להתמודד עם הרוצח השקט: לחץ דם גבוה

ארגון ההגנה
צילום: ingimage

Iנאווה רוזנפלד ושלומית דיליאוןI

התופעה של יתר לחץ דם או לחץ דם גבוה זכתה לכינוי המפוקפק והמפחיד "הרוצח השקט". בשונה ממחלות אחרות שבהן מרגישים כאב, אי-נוחות או את התקדמות המחלה, כאן לא מרגישים כלום. התוצאה, לעומת זאת, עלולה להיות קטלנית. ארגון הבריאות העולמי פרסם כי כמחצית ממקרי המוות כתוצאה מאירוע מוחי או אירוע לבבי הם בעקבות יתר לחץ דם.
על פי נתוני המרכז הלאומי לבקרת מחלות (מלב"ם), 18.4% מהגברים בארץ סובלים מיתר לחץ דם ו-20.6% מהנשים. היקף התופעה מטריד במיוחד ככל שעולים בגיל. מעל גיל 65 51.6% מהגברים סובלים ממנה ו-60.2% מהנשים.
לחץ דם הוא למעשה הלחץ של הדם העורקי על דפנות כלי הדם. תוצאת הבדיקה של יתר לחץ דם, הנמדדת ביחידות של מ"מ כספית, מורכבת משני ערכים: סיסטולי (הגבוה מביניהם) ודיאסטולי (הנמוך מביניהם). הראשון מעיד על לחץ הדם בעת התכווצות החדרים בלב. השני על לחץ הדם בהרפייתם. הערך במנוחה אצל מבוגר בריא הוא כ-120/80 מ"מ כספית.
בדומה למים הזורמים בצינור הארוך שבגינה, זורם הדם בצינורות בגוף המכונים כלי דם: עורקים, ורידים ונימים. אם מצרים את קוטר הצינור, הזרם חזק יותר והלחץ עולה. בדומה לצינור בגינה, כשאנחנו רוצים להשקות את הפרחים הרחוקים נלחץ על קצה הצינור, נקטין את קוטרו, ולחץ המים יעלה. בטרשת עורקים, חלה היצרות של כלי הדם ונפגעת גמישותם כתוצאה מהצטברות שומן וכדוריות דם לבנות על דפנותיהם. המדידה פשוטה וקיימים היום בשוק מכשירים ביתיים טובים. תוצאה הגבוהה מ-140/90 מוגדרת יתר לחץ דם. ללא טיפול מתאים הערכים לרוב עולים.
יתר לחץ דם מתחיל בשנות ה-40-30 לחיים ולרוב אינו הפיך. בכל מקרה, יש לבצע מדידות מעקב תקופתיות: לכלל האוכלוסייה בגילים 29-20 לפחות פעם בחמש שנים, ובגילים 39-30 לפחות פעם בשלוש שנים; ולבעלי גורמי סיכון למחלות לב והיסטוריה משפחתית של יתר לחץ דם – פעם בשנה. בגילים 64-40 בדיקת לחץ דם פעם בשנתיים אם לחץ הדם תקין, 120/80; ומעל ערכים אלה – פעם בשנה.
לחץ דם גבוה מעלה מאוד את הסיכון להתקף לב, שבץ מוחי ופגיעה בכליות ובראייה, ולכן יש חשיבות רבה לאימוץ מהיר של מספר הרגלים שמסייעים להורדת ערכיו. לעתים נדרש גם טיפול תרופתי, אבל כדאי להתחיל במה שבאחריות שלנו ומסייע לשמירה על לחץ דם תקין: ביצוע פעילות גופנית כחלק מהשגרה, הימנעות מעישון, הפחתת לחצים וחרדות, צריכת אלכוהול מתונה (עד שתי כוסות ביום לגברים וכוס אחת לנשים, עדיף יין אדום), שמירה על משקל גוף תקין ותפריט דל מלח (נתרן).
DASHע(Dietary Approaches to Stop Hypertension) זו הדיאטה המאגדת הנחיות תזונתיות לטיפול ביתר לחץ דם. היא פורסמה לראשונה לפני כעשרים שנה, וזוכה לתמיכה גוברת. במחקרים מאוחרים יותר נמצא שפרט לעובדה שהיא אפקטיבית במיוחד להורדה של לחץ דם גבוה, היא מתאימה גם לכלל האוכלוסייה והוכרזה זו השנה השביעית ברציפות כדיאטה הטובה ביותר על ידי אנשי מקצוע רבים, רופאים ותזונאים, שבחנו 38 דיאטות ב-"U.S. News & World Report". פרט להשלכות הבריאותיות הטובות בטווח הקצר, כמו בשיפור לחץ דם, בסוכרת וברמות שומנים, נבחנו גם ההשפעות בטווח הארוך, קלות הביצוע והיכולת להתמיד.

איך עושים זאת?

אשית, מה בתפריט? ירקות, פירות, דגנים מלאים, חלב ומוצריו דלים בשומן רווי, קטניות, אגוזים, עוף ודגים. העשרת התפריט באשלגן, במגנזיום ובסידן, התורמים לאיזון לחץ הדם, ומכאן ההמלצה על פירות, ירקות ומוצרי חלב בהתאמה. במקביל, הגבלה משמעותית של נתרן, סוכר, שומן, בשר בקר ומזון מעובד.
ההמלצה של ארגון הבריאות העולמי היא לצרוך עד 2,000 מ"ג נתרן ביום בלבד. כלומר, קצת פחות מכפית מלח. בפועל אנחנו אוכלים פי כמה, וזהו אתגר לא פשוט – את רוב הכמות, כ-80%, אנחנו צורכים ממזון מעובד, בעיקר מלוח: רטבים, סלטים מוכנים, חטיפים, אבל גם ממוצרים מתוקים כמו דגני בוקר. האחוזים הנותרים של נתרן בתפריט מגיעים מהמלח שאנו מוסיפים בבישול במטבח ולמנה שבצלחת. על אף שחברות המזון מפחיתות בהדרגה את כמויות הנתרן במגוון מוצרים, מוטלת גם עלינו האחריות הזו.
כדאי לבצע קנייה מושכלת בסופר. יש לקרוא את הטבלה של הסימון התזונתי בגב האריזה של המוצרים השונים. רבים בוחרים במוצר מסוים בגלל תכולת הקלוריות או המחיר. חובה לבחון גם את תכולת הנתרן. להשוות בין מוצרים מקבילים ולבחור בזה שמכיל פחות.
על אף העובדה שאת רוב הנתרן אנחנו מקבלים ממזונות מוכנים, חשוב להימנע מתוספת מלח לאוכל בבית, כדי להרגיל את החך לטעמים פחות מלוחים. שימוש בתבלינים (לא תערובות תבלינים שבמקרים רבים מכילות מלח) ובעשבי תיבול, המעשירים את הטעם והארומה של האוכל, יכול לעשות את העבודה.

כתבות נוספות בבריאות

0

רגע לפני הדיאטה

דיאטות ללא גלוטן, ללא לחם ומאפים או ללא חיטה - מככבות בעשור האחרון. הפופולריות של החיטה ושל הגלוטן שהיא מכילה...

בריאות11 באפריל 2019    4 דקות
0

5 טיפים לחיסול כאבי גב בקלות

כאבי גב הפכו לתופעה כה שכיחה עד שעל פי הערכה כ-90% מהאוכלוסייה סובלת ממנה. בתקופה זו, בעקבות היערכויות וניקיונות לחג...

בריאות7 באפריל 2019    2 דקות

כתיבת תגובה