בריאות

שיעור מספר 1

בריאות27 בדצמבר 2018    3 דקות
0

חינוך לתזונה נכונה ובריאה מתחיל כבר בגיל שבו חצי מתכולת הצלחת של הילד נמרח על הרצפה • שאלות ותשובות, ספיישל הורים

שיעור מספר 1
צילום: ingimage

ההתלבטות האם הילד שלנו אוכל טוב – מתחילה כמעט מגיל אפס, ונפוצה בקרב הורים רבים. קונפליקטים על רקע מזון ותזונה עם הצאצאים מלווים כמעט כל הורה, כשהוא "לא אוכל" או כשהוא "אוכל הכל והרבה". אנחנו נתקלות בשאלות רבות בנושא בררנות באוכל, ובחרנו להביא בפניכם מספר שאלות נפוצות – עם התשובות.
הילד שלנו אוכל יום אחר יום את אותו תפריט מצומצם, שכולל בערך פיצה, טוסט, כריך שוקולד, פסטה, שניצל, קטשופ ועוד קצת קטשופ. איך נרחיב את התפריט?
דבר ראשון, צריך להצטייד בסבלנות. שינוי של הרגלי תזונה הוא לעתים קשה, ולכן אנחנו מציעות לבצע אותו בהדרגה. להתחיל בחשיפה ויזואלית למזונות אחרים. כלומר, שיראה את הגזר במקרר, מתבשל בסיר, חתוך בקערת הסלט על השולחן ובצלחות של ההורים. בשלב הראשון, מבלי להציע לו לאכול גזר. בשלב השני, אפשר להציע "לטעום". להבדיל מ"לאכול", בטעימה מתחילים במנות קטנות מאוד, למשל שניים-שלושה אפונים. במקום פרוסות עגבנייה, להציע חצי עגבניית שרי.
רצוי להציע את המאכל החדש בתחילת הארוחה, כשהתיאבון גדול יחסית, ואחרי הטעימה להגיש את שאר הארוחה עם המאכלים המוכרים יותר והאהובים. במחקרים שנערכו בנושא נמצא שיש להציע מזון חדש לילדים 15-10 פעמים, בהזדמנויות שונות, כדי שהילד יתרגל למזון.
הסייעת בצהרון מספרת שהילד אוכל מג'דרה, קישואים ברוטב עגבניות ואפילו דגים. כשאנחנו מגישים את אותו הדבר בבית, הוא לא אוכל.
תופעה מוכרת, שאף נכתב עליה שיר: "לאוכל של הגן יש טעם מיוחד /אז בואו נתיישב, למה לעמוד?/ האוכל של הגן הוא הכי הכי בעולם /לביס הכי קטן יש טעם של עוד!" (סמדר שיר).
המבוגר שאחראי על עשרות ילדים עסוק פחות במה ילד מסוים אוכל וכמה הוא אוכל. לעתים דווקא המרחב הזה, שאינו תחת זכוכית מגדלת, פחות מלחיץ ומאפשר לילד להתנסות. כמו כן, להיות חלק מקבוצה מתבטא בתפריט משותף. הילדים הבררנים לפעמים אוכלים כמו רוב החברים לשולחן.
אם ננסה ליישם את המודל בבית, אין צורך לעשות זאת באמצעות המתכונים של התבשילים, אלא לאמץ את הפורום: להזמין חברים מהגן, מבית הספר או מהצהרון לארוחת ערב. אם למשל הילד שלנו לא אוהב טונה, אפשר להזמין לארוחה חברים שבבירור מודיעיני מקדים נמצא שהם אוהבים טונה.
הילדים שלנו לא נמצאים בעודף משקל ולכן יכולים לאכול מזון מהיר, ולא צריך גם להגביל אותם בממתקים ובחטיפים.
לעתים נדמה כי ילדים לא אוהבים אוכל בריא, אבל חשיפה נכונה למזונות חדשים ובריאים תביא אותנו למסקנה המפתיעה שגם תינוקות יכולים לאהוב וליהנות מהם.
ילדים שאינם בעודף משקל אוכלים בדרך כלל חטיפים, ממתקים ומזון מהיר במקום מזונות מזינים. הפספוס הוא כפול: בטווח הקצר, עלול להיווצר מחסור תזונתי. בטווח הארוך, הילד מסגל דפוסי אכילה לא נכונים, שעלולים לגרום לעודף משקל בעתיד. ככל שמתחילים בגיל צעיר יותר עם הרגלים נכונים, קל יותר להטמיע אותם ולשמר אותם בטווח הארוך.
מצאנו פתרון לילדה שלנו שלא אוהבת סלט. אנחנו מבטיחים לה פרס שתבחר אם תסיים את המנה שבצלחת. הפרס הוא לרוב מתנה קטנה, חטיף, ממתק או צפייה בתכנית אהובה.
חשוב לזכור כי בכל הנוגע לאוכל, אין לכפות, לתגמל, להעניש, להתחנן או אפילו להתווכח.
קשה עד בלתי אפשרי להכריח ילד לאכול מזון מסוים. פעולת התגמול יכולה להצליח נקודתית, אך בטווח הארוך היא עלולה להשיג תוצאה הפוכה – הילד יקשר בין אכילת סלט או קציצות למעשה שחובה, לא כיף, לעשות. אפשר, למשל, להציע ירקות עם מזון אהוב ומוכר, למשל עגבנייה על "פיצה-פיתה", וגם אז בהתחלה רק קוביות אחדות וקטנטנות. אצל קטנטנים קישוט הצלחת יחד עם המזון החדש יכול לסייע.
דרך נוספת לחבב אוכל פחות אהוד היא שיתוף הילדים בהכנתו: קילוף, חיתוך, ערבוב, תיבול והגשה.

כתבות נוספות בבריאות

0

דג זהב

נראה כי העולם נחלק בין אלה שאוהבים לאכול דגים ואלה שאפילו אינם מסוגלים להריחם. גילוי נאות: שתינו חובבות מגוון רחב...

בריאות22 בספטמבר 2019    4 דקות
0

המטבחון של ההורים

אוטוטו יגיע הערב שבו יתכנסו ההורים בגן, יתיישבו בכיסאות קטנים, נמוכים ולא נוחים, ויקוו שהמזגן יהיה אפקטיבי במהלך האסיפה. למפגש...

בריאות12 בספטמבר 2019    5 דקות

כתיבת תגובה