בריאות

מכת מרק

בריאות4 בנובמבר 2018    4 דקות
0

הוא חוזר לתפריט: מה להכניס לסיר, מה להשאיר בחוץ וכמה זמן להניח על האש?

מכת מרק
צילום: ingimage

אנחנו לאט לאט נפרדים מהקיץ. בצהריים כבר כמעט נסבל להסתובב ברחוב והלילות פשוט נעימים. בלי לשים לב, גם הפסקנו לחפש מזונות מצננים כמו פירות, יוגורטים, סלטים ומשקאות קרים. לעומת זאת, גוברת ההעדפה למזונות חמים ומחממים. ברשימת הזו יש את תבשילי הקדירה, החמין ואיך לא, המרק.
בתרבות היהודית יוגש מרק העוף בארוחת השבת כמענה להצטננות החורף. מרק זה אף זכה לכינוי "Jewish penicillin". את ההשפעות המיטיבות שיש בו מייחסים לנוגדי החמצון הקיימים בירקות ובבשר העוף המסייעים בחיזוק המערכת החיסונית, כמו גם לכמות הגבוהה של הוויטמינים והמינרלים. בנוסף, המרק חם והאדים מסייעים בפתיחת דרכי הנשימה. יש גם תפיסה שהוא מהווה מזון מנחם, מזון שאנו מכירים מהילדות במצבי חולי, ומתרפקים על זיכרונותיו.
עם מעט יצירתיות, גיוון ושימוש נכון ביתרונות המרק, הוא יכול להיות המנה האולטימטיבית של החורף לשומרי הגזרה והבריאות. אז למה אנחנו אוהבות מרק?
תורם נוזלים: בקיץ המודעות לכמות השתייה שאנו צורכים היא גבוהה. מזג האוויר הישראלי הוא כה חם שקשה לשכוח שאנו צמאים או זקוקים לשתייה. בחורף, לעומת זאת, הצורך בשתייה פוחת. עם זאת, יש לזכור שמיזוג האוויר מייבש, מזיעים ומאבדים נוזלים בלי לחוש בכך. ובכלל, לגוף נדרשים בין ליטר לליטר וחצי נוזלים ביום לפחות. שתיית מרק מהווה ארוחה וגם הזדמנות לצרוך כמות גדולה של נוזלים.
עלות-תועלת: היחס בין התרומה הקלורית של מנת מרק לתרומה התזונתית המתקבלת מאכילתו הוא גבוה במיוחד. שתייה של כמות זהה, לדוגמה, של כוס סחלב חם, עשויה להיות בעלת אותה תרומה קלורית, אך תרומתה נמוכה ביחס למרק בערכים התזונתיים.
המרק תורם לרוב, לצד נוזלים, גם ירקות ו/או קטניות המכילים מגוון רחב של ויטמינים ומינרלים, נוגדי חמצון וסיבים תזונתיים. המרק יכול להיות הזדמנות טובה לצרוך ירקות במבחר גוונים. ככל שהמבחר גדול יותר, הסיכוי לזכות במגוון רב יותר של רכיבים תזונתיים שונים גדל.
קל להכנה: בקצב החיים המהיר של ימינו, הזמן הוא שיקול משמעותי בהכנת ארוחה. קל יחסית להכין מרק, והכי חשוב – ניתן לשמור אותו במקרר מספר ימים טובים ואף להקפיא במנות אישיות.
משביע: תוספת של מרק מסייעת להקדים את תחושת המלאות ולצמצם את הכמויות הנאכלות בארוחה. המרק תורם לתחושת שובע, בעיקר בגלל הנוזלים שמגיעים מהר לקיבה ומרחיבים את דפנותיה – כך נוצרת תחושת מלאות ובעקבותיה שובע, וגם הודות לסיבים התזונתיים שמגיעים מהירקות והקטניות. זו הסיבה שמומלץ לשלב מרק כמנה ראשונה בארוחה.
השובע המתקבל כשהמרק סמיך, על בסיס ירקות או קטניות, מסייע לתחושה דומה גם בזמן שלאחר הארוחה, וכך לא יהיה צורך לחפש נשנושים.
מרק כארוחה קלה: מרק המכיל ירקות, אורז, גריסים או קטניות יכול להיות בחירה מצוינת למנה ראשונה או לארוחה קלה בין הארוחות, אחר הצהריים או בסוף היום, אחרי ארוחת הערב.
מרק כארוחה עיקרית: המרק יכול להוות ארוחה שלמה ומאוזנת. את החלבונים יספקו עוף (ללא עור), בקר (רזה) או קטניות, כמו עדשים, שעועית, חומוס או אפונה. את הפחמימות יתרמו גריסים, תירס, אורז, תפוחי אדמה, בטטה או אטריות. וכל אחת מהאפשריות מומלץ לשדרג בתוספת נדיבה של ירקות.
הזדמנות לחבב ירקות על הילדים: גם ילדים סרבני ירקות יתקשו לעמוד בפיתוי של מרק כתום, המכיל גזר, בטטה ודלעת טחונים, ואפילו מרק ירוק על בסיס כרובית וקישואים.
בישול קצר ככל האפשר: במהלך הבישול חלק מהרכיבים התזונתיים בירקות ובקטניות נהרסים. המינרלים אינם נפגעים, כמו גם הסיבים התזונתיים, אך קיימים ויטמינים הרגישים לחום שאיכותם נפגעת. מומלץ לקצר את משך הבישול.
לא חובה: אפשר להוסיף למרק שמנת, חלב קוקוס, קרוטונים או שקדי מרק. חשוב לזכור כי אלה מביאים הרבה שומן וקלוריות וחלקם גם נתרן, וכי אין להם יתרון תזונתי משמעותי, ולכן מומלץ להסתפק בכמויות קטנות.
אליה וקוץ בה: הבעיה הגדולה שיכולה להיות במרק היא כמות המלח שמוסיפים לו. מרק מיסו, לדוגמה, פחות מומלץ משום שכמות המלח בו גבוהה במיוחד, כך שהחיסרון שלו עולה על יתרונותיו. העשירו תזונתית את המרק והעצימו את טעמיו בתבלינים, עשבי תיבול וירקות שורש ופחות במלח.
בישראל מקובל השימוש באבקות מרק במרקים השונים. מדובר לרוב בתערובת של אבקות תבלינים, ירקות מיובשים ועמילנים. אבקות המרק מכילות מלח (נתרן), כך שאין צורך לפנות למלחייה.

כתבות נוספות בבריאות

0

תכנית חיסכון

שיטות שונות - חלקן משונות - לירידה במשקל מתפרסמות בכל מקום. יש המגובות במחקרים מדעיים על ידי אנשי מקצוע מוסמכים,...

בריאות10 בנובמבר 2019    4 דקות
0

ראש העירייה מחוסן

לקראת החורף הצפוי ומחלות החורף הבאות איתו, ראש עירית פתח תקוה, רמי גרינברג, הפתיע הבוקר (חמישי, 7.11) את עובדי מרפאת שירותי...

בריאות7 בנובמבר 2019    דקה אחת

כתיבת תגובה