בריאות

מה אתם יודעים

בריאות21 באוגוסט 2018    5 דקות
0

אנשים רזים בריאים יותר מבעלי משקל עודף # דיאטה טבעונית תמיד בריאה # ירקות טריים עדיפים על מוקפאים # המיתוס והאמת, חלק שני

מה אתם יודעים
צילום: אינג' אימג'

קיימים כל כך הרבה מיתוסים בנושא תזונה ודיאטה. בשבוע שעבר הפרכנו חמישה מהם. הפעם ננסה לנפץ חמישה נוספים.

רזים בריאים יותר מבעלי עודף משקל. עבור מיליוני אנשים בעולם עודף משקל והשמנת יתר נקבעים על פי מדד מסת הגוף BMI Body Mass Index)). המדד מעריך אדם במשקל גוף תקין, בעודף משקל או בתת משקל על סמך נתוני הגובה והמשקל. על פי ארגוני הבריאות, הטווח הנורמלי הוא 18.525-. הסובלים מהשמנת יתר או מעודף משקל נמצאים תחת סיכון גבוה ללקות במחלות כרוניות כמו סוכרת מסוג 2, מחלות לב וכלי דם, יתר לחץ דם, שבץ וסוגים מסוימים של סרטן.

עם זאת, יותר ממחצית מהמקרים של עודף משקל ויותר משליש מהאנשים ה"שמנים" הם בריאים לחלוטין. כלומר, אין אצלם רמות גבוהות של כולסטרול או סוכר בדם, יתר לחץ דם ושאר הנורות האדומות שאנו מייחסים לעודף משקל. זאת ועוד, אותם סימני אזהרה נמצאים כמעט ב-25% מהאנשים במשקל גוף תקין.

צריך לזכור כי המשקל אינו חזות הכל. יש מכלול של גורמים המשפיעים על בריאותנו. המרכזיים שבהם: איכות התזונה (מה אוכלים ולא רק כמה אוכלים) והכושר הגופני. מחקרים הראו כי שמירה על תזונה ים תיכונית, כזו המורכבת מדגנים מלאים, קטניות, שמן זית וגבינות רזות, הפחיתה את הסיכון למחלות לב, ללא קשר למספר הקילוגרמים שהופחתו.

במקום לעודד – שלא לומר לכפות – ירידה במשקל תוך התמקדות במספרים על המשקל באמבטיה, כדאי להתרכז באיכות התזונה ובשיפור הכושר הגופני.

השורה התחתונה: אפשרי להיות בריא בעודף משקל, במיוחד כאשר פעילים גופנית ומקפידים על איכות התזונה.

 

הדיאטה הטבעונית בריאה תמיד. טבעונים, בדומה לצמחונים, נמנעים מצריכה של מזונות מהחי (בשר, דגים, פירות ים). להבדיל מצמחונים, הם נמנעים מכל המוצרים שמקורם מעולם החי: חלב ומוצריו, ביצים ודבש. חלק מהטבעונים למדו את רזי הבישול של המטבח הטבעוני ויידעו להכין ארוחות טעימות, מגוונות ומשביעות. להשרות נכון ולעתים גם להנביט קטניות, לשלב סוגי דגנים שונים, למצוא תחליפים ראויים לחלבון, וללהטט עם טופו במגוון מאכלים בתיבולים שונים. עם זאת, הגבלה על מספר רב של מאכלים יכולה לגרור גם חסרים תזונתיים.

השורה התחתונה: כאשר מקפידים על תפריט נכון, ניתן בהחלט לקיים אורח חיים טבעוני וגם ליהנות מהיתרונות התזונתיים והבריאותיים המלווים אותו. חשוב לזכור כי דיאטה, מכל סוג או סיבה, אינה צריכה להיות אינטואיטיבית, בפרט כשמדובר בילדים הנמצאים בתקופה של גדילה והתפתחות. נדרשת לפחות פגישה אחת עם איש מקצוע. לא מומלץ להסתמך רק על למידה אישית, גם כאשר מתעמקים במקורות המידע הנכונים והאמינים.

 

ירקות טריים עדיפים על מוקפאים. מרגע הקטיף של הירקות ועד שהם מגיעים לצלחת בבית הם עוברים, לעתים, מסע (הובלה ואחסון) שנמשך ימים ואף שבועות, ולא תמיד בתנאים האידיאליים. מצב זה פוגע בתכולת הוויטמינים ונוגדי החמצון, שהולכת ופוחתת באיכותה ובכמותה.

בירקות מוקפאים שעברו חליטה מהירה והקפאה סמוך לזמן הקטיף נשמרות תכונות הירק הטרי כפי שהיו בעת הקטיף.

למרות זאת, אנו ממליצות על צריכת ירקות מכל הסוגים. טריים, משומרים ומוקפאים. שלמים, חתוכים וגם מבושלים. ייתכן כי האיכות התזונתית יורדת, אך עדיין נקבל מגוון של רכיבים תזונתיים כמו מינרלים וסיבים הנשמרים היטב גם בתנאי חום ובישול.

השורה התחתונה: ירקות טריים לא בהכרח איכותיים ובריאים יותר. להפך, האיכות התזונתית של ירקות מוקפאים לרוב תהיה גבוהה יותר.

 

סוכר חום בריא מסוכר לבן. סירופ תירס גרוע במיוחד.

ההבדל בין סוכר לבן וסוכר חום זניח ומסתכם בעיקר בצבע ובמחיר. כפית של כל אחד מהם מכילה כ-20 קלוריות, ובדומה לסוכר הלבן, גם לחום אין תרומה תזונתית או יתרון בריאותי אחר.

דבש וסילאן, אגב, אינם טובים משמעותית יותר מסוכר. מחקרים אפידמיולוגיים מציגים קשר ישיר בין צריכת סוכר גבוהה, בעיקר בשתיית משקאות מתוקים, לעלייה בסיכון להשמנה, לסוכרת מסוג 2 ולמחלות לב.

השורה התחתונה: מומלץ להמעיט בצריכת סוכר בצורותיו השונות, במוצרים שונים ובמשקאות קלים.

 

מזון אורגני מומלץ ובריא יותר ממזון שאינו אורגני. מחקרים לא מעטים נעשו בתחום ואין מסקנה חותכת. חלקם תומכים ביבול האורגני כבריא יותר ואחרים ספקניים.

עובדה שלגביה אין מחלוקת היא כי כמות חומרי ההדברה ביבול האורגני קטנה משמעותית מהיבול המקביל שאינו אורגני. אך האם הפחתה משמעותית זו אכן חשובה לגוף? הרי גם היבול שאינו אורגני עומד בתקנים לגבי כמות חומרי ההדברה המותרים. בקהילה המקצועית יש החוששים מהפחתה של חומרי ההדברה שמא התוצרת תכיל יותר חיידקים ומזיקים אחרים.

כאשר מדובר בתוצרת אורגנית מן השדה אכן קיימת התלבטות האם לצרוך מזון אורגני (הדבר משמעותי פחות במזון אורגני מעובד כמו קרקרים, טחינה ועוגיות). אנו ממליצות לא להתלהב מהתו "אורגני", אלא לבחון את הרכיבים היטב ולהשוות באופן ביקורתי למוצרים שאינם אורגניים. במוצרים אורגניים רבים ניתן לראות ערכים גבוהים של שומן רווי, של נתרן ובכלל מוצרים שהקשר בינם לבין בריאות הוא רחוק.

השורה התחתונה: תווית אורגנית על פירות, ירקות ומזונות מעובדים אינה ערובה לאיכות וליתרונות תזונתיים.

כתבות נוספות בבריאות

0

המטבחון של ההורים

אוטוטו יגיע הערב שבו יתכנסו ההורים בגן, יתיישבו בכיסאות קטנים, נמוכים ולא נוחים, ויקוו שהמזגן יהיה אפקטיבי במהלך האסיפה. למפגש...

בריאות12 בספטמבר 2019    5 דקות
0

קרובים לצלחת

מדע התזונה משנה כיוון מעת לעת, ובהתאם גם ההמלצות של אנשי המקצוע. אם לפני מספר עשורים ההנחיות היו להעדיף מרגרינה...

בריאות29 באוגוסט 2019    4 דקות

כתיבת תגובה