טורים אישיים

דכדוך או דיכאון?

טורים אישיים13 בדצמבר 2018    2 דקות
0

מותו בטרם עת של יגאל בשן הכה את רובנו בתדהמה. העובדה שבשן ז"ל סבל מדיכאון נשמרה והוסתרה היטב • כיצד נדע אם ילדנו סובל מ"דיכי" או מדיכאון. מה ההבדל ביניהם?

דכדוך  או דיכאון?
צילום: ingimage

Iמיכל נדלI

הסטטיסטיקה מסמנת 1% של ילדי גן הסובלים מדיכאון, כ-2% בגיל בית ספר וכ-5% בגיל ההתבגרות. מחקר שנערך לאחרונה על ידי קבוצת חוקרים מאוניברסיטה בלונדון, מצא שכ-25% מהמתבגרות בגיל 14 מראות סימפטומים של דיכאון.
ישנם גורמים שונים לדיכאון אצל ילדים: גנטיקה משפחתית, משברים ואירועים משמעותיים ושינויים הורמונליים. שליש מהילדים המאובחנים כסובלים מהפרעת קשב, הווה אומר קושי בוויסות ושליטה על דחפים בוויסות הקשב וקשיי ארגון – יכולים לסבול מדיכאון או חרדה.
בשל הקושי של ילדים צעירים לתמלל ולדייק את אשר הם מרגישים, צריכים אנו ההורים להיות רגישים לסימנים בהתנהגותם.
סימנים אפשריים: מצב רוח ירוד, אפטיות, חוסר תיאבון, קשיי שינה, הסתגרות, חוסר הנאה וחוסר שביעות רצון כללי (אנהדוניה), חוסר ערך עצמי, הסתגרות, הימנעות מחברה, ויתור על פעילויות שונות, כמו כינוסים משפחתיים וחוגים, מחשבות ושיחות על מוות, ירידה בלימודים, חוסר רצון ללכת ללימודים, עייפות, שעמום, חוסר מוטיבציה.
מחקרים רבים מדגימים שחלק ניכר מהשינויים בגיל ההתבגרות קשורים לשינויים מוחיים. ומה בנוגע ל"דיכי"? בגיל ההתבגרות המוח עובר שינויים, חלקם הדרגתיים וחלקם מיידיים, ההורמונים משתוללים ותנודתיות במצב הרוח שכיחה. לא כל מצב רוח רע הוא דיכאון. מצב רוח רע יכול להופיע לפני ובזמן מחזור, לאחר ריב עם חברה, לאחר כישלון במבחן, פדיחה בשיעור ספורט, אי-הזמנה לאירוע כיתתי ועוד. תחושת פסימיות במינון סביר היא טבעית. אם ההתנהגות ממשיכה ומדאיגה, יש לפנות לבדיקה אצל מומחה. פסיכיאטר או פסיכולוג מומחה יוכלו לאתר מסוכנות ואובדנות.

מה אפשר לעשות:

שיחה עם הילד – לבדוק האם הוא מרגיש במצוקה ואם קרה משהו שהוא רוצה לשתף, ולהציע לו ללכת לטיפול.
לבדוק עם הגננת/מחנכת והדמויות הסובבות – לשמוע על תפקודו בסביבה שאינה הבית.
חיזוק הכרת התודה ורגשות חיוביים – דיכאוניות פוגעת באופן החשיבה, שנעשית שיפוטית ושלילית, לכן נתמקד בהפיכת החשיבה לחיובית ונעימה יותר.
אימון בפתרון בעיות ומצבי מצוקה – שיחה משפחתית, או אחד-על-אחד ואימון יומיומי בחיזוק תחושת המסוגלות.
חיזוק הביטחון העצמי – לעודד לחזור לחוגים, לקשרים עם חברים.
לייצר אווירה ביתית שמחה, משפחתית, מכילה ותומכת.
חשוב שנהיה ערניים לדגלים אדומים, ובעקבותיהם ללכת לאבחון מקצועי.

כתבות נוספות בטורים אישיים

0

מדוע זה חשוב להגיד תודה?

כמו כל דבר, גם להגיד תודה על מה שיש לי בחיים - יכול להיות דרך לטשטש את המציאות שלי. אני...

טורים אישיים23 במאי 2019    דקה אחת
0

הגוף שלי הוא ברשותי

מיכל נדל סיבוב בחוף הים הישראלי מראה את הגיוון והשפע העדתי במדינתנו היפה. אנשים וילדים בכל הגדלים והצבעים נהנים מהחוף...

טורים אישיים23 במאי 2019    2 דקות

כתיבת תגובה