טורים אישיים

אמא'לה, מחט!

טורים אישיים18 בנובמבר 2018    3 דקות
0

פוביה מזריקות ומחטים היא דבר שכיח אצל ילדים • חשוב לדעת שפחד הוא רגש טבעי ואף הכרחי. כדי להתגבר עליו, קבלו כמה טיפים

אמא'לה, מחט!
צילום: ingimage

מיכל נדל

נורית הגיעה אל הקליניקה מלאת דאגה. בתה בת ה-13 צריכה לקבל זריקה במסגרת חיסוני בית הספר. הערב שלפני החיסונים הפך לדרמה גדולה. הנערה בוכה, מקיאה, צורחת ומסרבת בכל תוקף ללכת לבית הספר. זאת לא הפעם הראשונה. נינה מפחדת מזריקות, בדיקות דם ומחטים מגיל צעיר מאוד.
החיסון נגד חצבת מעורר מחלוקות בקרב הורים ורופאים. הוויכוחים האם לחסן או לא לחסן את הילד יכולים להמשיך ולהתקיים. אם נשאל את הילדים מה הם מעדיפים, רובם יענו שזריקות ומחטים הן דבר מאיים מאוד. פחד אצל ילדים מבדיקות ומרופאים הוא נפוץ מאוד ונוצר בקלות רבה. פחד זה לא פועל לפי חוקי ההיגיון שלנו המבוגרים. חשוב לדעת שפחד הוא רגש טבעי, נפוץ ואף הכרחי – בכל גיל. אצל ילדים, בעיקר עד גיל 10-9, קיים ערבוב בין דמיון למציאות.
חוויה אחת קשה ומכאיבה יכולה לייצר חרדה מזריקות. חרדה זו מתפתחת בעיקר על רקע אירוע טראומטי שכולל שימוש במחטים, כמו בדיקת דם מכאיבה, אחות בית הספר שחיסנה ולא הייתה אמפטית או חשיפה למחלה ואשפוז של הורה שהיה כרוך בהזרקות רבות. המוח מייצר חיבור בין אירוע מפחיד ומאיים לבין חפץ נייטרלי – במקרה זה המזרק. זה נכון שזריקות אינן נעימות, אולם כ-10% מהאוכלוסייה חווים חרדה ממשית מזריקות, עד כדי שיתוק. נוצרת למידה שמכאן ואילך האובייקט הנייטרלי מלווה באיום ממשי.
הנה כמה טיפים להתמודדות עם פחד אצל ילדים הקשור לבדיקות ולרופאים:
ידע = כוח. ילדים ומבוגרים מתמלאים בפחד מהלא נודע. כשאנחנו מרגישים בשליטה ויודעים לקראת מה אנחנו הולכים, רמת החרדה יורדת. נסו להכין את הילד מראש לקראת מה שצפוי. הסבירו את מטרת הבדיקה או הזריקה בשפה פשוטה וקצרה. אל תבטיחו לילד ש"בכלל לא יכאב", תאמרו שלפעמים לא מרגישים את הדקירה ולפעמים מרגישים כאב לא נעים.
משחקי תפקידים. ילדים אוהבים לשחק ברופא וחולה, אז שחקו עם הילד, אפשר גם באמצעות בובות. באמצעות המשחק הילד יכול להרגיש שליטה בסיטואציה. אימון ותרגול מביאים לתוצאה רצויה.
דיבור עצמי עוזר להרגעה. משפטים כמו "אני יכול לעמוד בזה", "זה אולי מפחיד אבל לא מסוכן", "התגברתי על הרבה דברים, אתגבר גם על זה" – יעזרו לנו להתמודד. אפשר להתאמן בבית על המשפטים האלו, ובבדיקה לומר אותם בקול. מחקרים מראים שדיבור עצמי מקרב אותנו אל המטרה. תוכלו לשמש מודל לילדכם בעזרת דיבור עצמי שמרגיע פחדים וכעסים שלכם
הסחות דעת. ניתן לספור בקול מ-1 עד 10, ואז לעשות זאת במהופך. להגיד משפטים מצחיקים, דוגמת "גנן גידל דגן בגן". ניתן לתרגל עם הילדים באופן שוטף טכניקות של התמקדות בנשימה. שואפים מהאף, עוצרים לרגע את הנשימה ונושפים בצורה איטית. התמקדות בנשימה עוזרת להרגיע את המתח הגופני.
מריחת משחה מאלחשת. כך הזריקה לא מורגשת וחוויה טובה נצרבת בזיכרון.
אכילת שוקולד. השוקולד מעלה את רמת הסרוטונין במוח, דבר הגורם להשפעה על מצב הרוח. ככל שרמת הסרוטונין גבוהה יותר כך ההרגשה טובה יותר. קוביית שוקולד איכותי יכולה לסייע מול הכאב.
עזרים נלווים. יש היום מגוון כדורי לחץ, סליים וכדומה, שניתן להתעסק בהם בבדיקה.
מוזיקה מרגיעה. להקשיב באוזניות למוזיקה שאוהבים.
אחרי הזריקה בררו איך הוא הרגיש, ואיפה זה כאב. מה מהדברים שעשיתם הצליח להסיח את דעתו. שבחו אותו על האומץ הרב.

כתבות נוספות בטורים אישיים

0

מדוע זה חשוב להגיד תודה?

כמו כל דבר, גם להגיד תודה על מה שיש לי בחיים - יכול להיות דרך לטשטש את המציאות שלי. אני...

טורים אישיים23 במאי 2019    דקה אחת
0

הגוף שלי הוא ברשותי

מיכל נדל סיבוב בחוף הים הישראלי מראה את הגיוון והשפע העדתי במדינתנו היפה. אנשים וילדים בכל הגדלים והצבעים נהנים מהחוף...

טורים אישיים23 במאי 2019    2 דקות

כתיבת תגובה